En av många modeller. Folkvagnsbussen
gjordes i många olika typer. Här är alla blomsterälskares favorit.

Nu är det dags att presentera folkvagnsbussen. Ta del av en artikel jag skrev för GP för pass tio år sedan.

GP 2005-11-02
Sida 86 – Sektion: Motor

Folkabussen var bra på transporter
innan vi ens kunde stava till ordet van. På 1950-talet drevs VW Kleinbus med 36
hästkrafter. På 60-talet laddades den med flower power.

Folkabussen tillverkades i många
olika varianter. Den kunde vara ett transportfordon utan sidofönster och
passagerarsäten. Det fanns modeller med förhöjt tak eller med sidofönster och
flyttbara stolar. Då hette den Kombi som i tyskans Kombinationskraftwagen.
Caravellen var ett passagerarfordon med många säten. Med ett takfönster eller
soltak av tyg kallades bussen Deluxe. Pickupen var alla småfirmors favorit
liksom kanske också pickupen med två rader säten för det lilla arbetslaget.
Camparna rullade runt i Westfalian. Folkabussen passade till ambulans,
polisbil, brandbil eller likvagn. Hippies målade blommor och fredsmärken på
billiga och begagnade bussar och fyllde fordonet med flum. 1964 köpte
dansbandet Thorleifs sin första turnébil, en folkabuss. Bussen var billig i
drift, rymlig, slitstark och opretentiös. Den passade alla med krav på utrymme.
Folkvagnsbussen ritades av holländaren Ben Pon 1947. Förarplatsen placerades
över framhjulen, då en nyhet för lätta transportfordon. När de första
exemplaren rullade ut från fabriken i Wolfsburg 1950 var det en bil marknaden
hade väntat på. 1956 flyttades produktionen till en ny fabrik i Hannover. 1967,
när knappt två miljoner exemplar hade tillverkats, hade folkabussens T1:a i
stort sett samma utseende som vid starten. Bussen hade delad framruta och få
hästkrafter. De första åren hade Kleinbus en 1,2 liters 25 hästkrafters
luftkyld fyrcylindrig svansmotor. 1955 blev 36 hästkrafter standard och 1961
var det dags med 40. 1968 kom den andra generationens folkabuss, modellen T2,
som var något större än föregångaren och med tiden allt starkare motorer. Tredje
generationen Kleinbus kom 1979 och producerades till 1990. Karossen hade
slipats av och förfinats men hade fortfarande en omisskännlig karaktär av
folkabuss. 1984 övergavs den luftkylda motorn. VW har fortsatt att tillverka
transportfordon för vår tid. Folkabussen vi minns bäst är antagligen ett
blommigt och något rostigt exemplar som rullade runt på vägarna i slutet av
60-talet lastad med love and peace.
Udo Sponberg

© Göteborgs-Posten eller artikelförfattaren.